Jak pomalować konstrukcję stalową?

 

Dach

Zmienne warunki atmosferyczne (różnice temperatur, opady, promieniowanie UV), sprawiają, że nawet nowe konstrukcje stalowe są narażone na szybki rozwój korozji. W związku z tym, przed rozpoczęciem użytkowania bardzo ważne jest odpowiednie i w miarę szybkie przygotowanie antykorozyjne nowej konstrukcji stalowej, wykorzystując farby antykorozyjne o krótkim czasie schnięcia. Proponujemy szybkoschnący, wysoko wytrzymały i bardzo uniwersalny system przeznaczony do zabezpieczania konstrukcji stalowej. Przeczytaj poniższą poradę i zobacz jakie to proste!

Spis treści:

1. Przygotowanie podłoża
2. Malowanie
3. Uwagi techniczne

 

Konstrukcja stalowa przed zabezpieczeniem

Konstrukcja stalowa przed zabezpieczeniem

Zabezpieczona konstrukcja stalowa

Konstrukcja stalowa zabezpieczona farbą antykorozyjną Monoguard

 

Zobacz film: „Antykorozja – 6h pracy – 15 lat trwałości.”


Do przykładowej drobnej pracy zastosowaliśmy farbę, która umożliwia stworzenie w 1 dzień, trwałej, wysoce wytrzymałej (oczekiwana trwałość 15-25 lat) powłoki antykorozyjnej (odporna na 1000 godzin testu solnego!). Farba sprawdza się zarówno w środowisku miejskim, przemysłowym jak i morskim. (C3, C4, C5).


Doskonała przyczepność:
do różnych metali gwarantuje wysoką skuteczność oraz uniwersalność. Dzięki tak dobrej przyczepności, farba może być stosowana zarówno jako podkład, jak i nawierzchnia.

Doskonała ochrona przed korozją:
unikalna formuła, pozwala na uzyskanie długoletniego zabezpieczenia w ciężkim środowisku przemysłowym i morskim (C5).

Długoletnia ochrona:
możliwość uzyskania długotrwałego (15-25 lat) zabezpieczenia. Dzięki bardzo wysokiej przyczepności i odporności na warunki zewnętrzne, farba nie łuszczy się i nie odspaja z upływem czasu.


 

Zabezpieczona konstrukcja stalowa 2

 

Farba antykorozyjna Monoguard zapewnia  zabezpieczenie antykorozyjne porównywalne z dwuskładnikowymi systemami epoksydowymi, poliuretanowymi i cynkowaniem. W tym wypadku jednak aplikacja jest dużo szybsza, łatwiejsza i bardziej efektywna. Pracę widoczną na zdjęciach wykonaliśmy w 6 godzin.

 

Barierka zabezpieczona

 

1. Przygotowanie podłoża

 

Piaskowanie podłoża nie jest wymagane. Należy jednak zwrócić uwagę, aby bardzo dokładnie odtłuścić stal. Nowa stal z reguły jest tłusta, a do tłustych podłoży farby nie przywierają. Do odtłuszczania używamy wody z detergentem np. płynem do mycia naczyń. Nie zalecamy stosowania benzyn, które mogą nie rozpuścić całego tłuszczu.

 

Mycie detergentem 1

mycie detergentem 2

 

Następnie całość spłukujemy obficie wodą, aby pozbyć się resztek detergentu. Malowany element był bardzo zabrudzony. Dlatego niezbędne było wykonanie dwukrotnego mycia.

 

Spłukiwanie wodą 1

Spłukiwanie wodą 2

 

Przy większych pracach najefektywniejszą metodą jest mycie za pomocą myjki ciśnieniowej z rotacyjną dyszą pod ciśnieniem min. 300 barów. Użycie tego sposobu umożliwia usunięcie luźnej rdzy oraz luźnych powłok malarskich. Pozostawia podłoże czyste, stabilne, gotowe do malowania.

 

mycie myjką ciśnieniową

 

Przed aplikacją farby podłoże musi dobrze wyschnąć.

 

schnięcie konstrukcji stalowej

 

2. Malowanie

 

Do malowania używamy ręcznego napędu hydrodynamicznego Graco, ponieważ zależy nam na szybkiej aplikacji, nałożeniu grubych warstw oraz najlepszym efekcie estetycznym.

 

Napęd hydrodynamiczny Graco

Pistolet

Barierkę malujemy farbą antykorozyjna Monoguard. Produkt bazuje na akrylu nowej generacji. Farba jest szybkoschnąca (wysoka produktywność), łatwa i bezpieczna w użyciu (jednoskładnikowa, wodorozcieńczalna). Ponadto Monoguard cechuje duża uniwersalność, dzięki czemu może być aplikowana bezpośrednio na wiele podłoży metalowych (stal, żeliwo, stal galwanizowaną, stal nierdzewną, uszorstnione aluminium itp.). Farbę dokładnie mieszamy przed użyciem.

 

Monoguard

Mieszanie farby

 

Aplikujemy pierwszą warstwę farby Monoguard w kolorze czerwonym przy wydajności 5,5 m² z litra. Pozwalamy farbie wyschnąć.

 

Malowanie Monoguard czerwony 1

Malowanie Monoguard czerwony 3

Monoguard czerwony schnięcie

 

Przy ładnej pogodzie po 2 godzinach aplikujemy drugą powłokę Monoguard w kolorze białym. Warstwy malujemy kontrastowym kolorem. Jest to prosty sposób dający pewność, iż nałożymy odpowiednio grubą powłokę farby. Wydajność drugiej warstwy to również 5,5m2 z litra.

 

Malowanie Monoguard biały 1

Malowanie Monoguard biały 2

 

Podczas malowania zwracamy uwagę, aby przy każdej warstwie farba na stal Monoguard stosowana była do zalecanej dla tej pracy wydajności 5,5 m² z litra. Dzięki temu uzyskujemy zalecaną przez producenta grubość powłoki i tym samym długotrwałe zabezpieczenie. Pamiętajmy, że w antykorozji nie ma dróg na skróty. Jeżeli zabezpieczenie ma być trwałe, to musi być odpowiednio grube.

 

Malowanie Monoguard biały 5

Malowanie Monoguard biały 3

 

Pozwalamy całości wyschnąć.

 

Monoguard biały schnięcie

 

Zabezpieczenie antykorozyjne gotowe. Trwałe na wiele lat.

 

Konstrukcja stalowa pomalowana

 

3. Uwagi techniczne

 

Na naszej drobnej pracy pokazujemy, że malowanie farbą antykorozyjną Monoguard przy użyciu natrysku hydrodynamicznego jest bardzo łatwe i szybkie. Praca na zdjęciach nie była wykonywana przez profesjonalnego malarza, a mimo to osiągnięty efekt jest bardzo satysfakcjonujący.

 

biała barierka monoguard

 

Aby jednak zabezpieczenie było skuteczne, należy zwrócić uwagę na kilka szczegółów:

 

3.1. Odpowiednia grubość powłoki = długotrwałe zabezpieczenie

 

Samo pokrycie kolorem to mało. W kartach technicznych producenci farb antykorozyjnych określają wymaganą grubość suchej powłoki dla danego środowiska.

 

wymagana grubość powłoki

 

Należy stosować się do tych wytycznych. Pamiętajmy, że tylko gruba powłoka ogranicza dostęp powietrza, wilgoci, soli i zatrzymuje rozwój rdzy.
W razie wątpliwości, z chęcią pomożemy w wyliczeniu ilości farby niezbędnej do stworzenia trwałego zabezpieczenia antykorozyjnego (Kontakt).

Podczas aplikacji istnieje prosty sposób na sprawdzenie czy nałożona mokra warstwa posiada zalecaną grubość. Zaraz po malowaniu możemy sprawdzić grubość mokrej warstwy za pomocą tego prostego narzędzia. ⬇️ Przykładamy grzebień. Jeżeli grubość warstwy nie jest satysfakcjonująca, powtarzamy malowanie.

 

 

Ręczne narzędzie pomiarowe

mierzenie na mokro 1

mierzenie na mokro 2

 

Alternatywnie po wyschnięciu możemy zmierzyć grubość suchej powłoki za pomocą przyrządu pomiarowego.

 

mierzenie na sucho

 

3.2. Trudne miejsca do pokrycia

 

Korozja zwykle zaczyna się na krawędziach, kantach, łączeniach i w miejscach, które są trudno dostępne podczas malowania. To właśnie te miejsca najtrudniej jest pokryć równomierną, grubą powłoką farby. W związku z tym podczas naszej pracy, na elementach pionowych i na górnej części pochwytu uzyskaliśmy grubszą powłokę. Niestety od trudniej dostępnego dołu powłoka po wstępnym malowaniu nie jest satysfakcjonująca. Pamiętajmy o tym podczas malowania. Dodatkowa warstwa na krawędziach i w trudno dostępnych miejscach nie jest złym pomysłem.

 

Stal skorodowana

gotowa barierka

 

3.3. Narzędzia do aplikacji

 

Najbardziej efektywną metodą w przypadku farby Monoguard jest malowanie za pomocą natrysku hydrodynamicznego. Dokonujemy nim szybkiej aplikacji grubej powłoki. Uzyskujemy estetyczne wykończenie. Przy pracach antykorozyjnych wałek warto odłożyć na bok lub stosować go tylko do miejscowych poprawek. Malując ręcznie grube warstwy, lepiej wykorzystać pędzel.

 

natrysk hydrodynamiczny

natrysk hydrodynamiczny 2

 

3.4. Warunki atmosferyczne

 

  • Minimalna temperatura otoczenia: 8°C.
  • Maksymalna temperatura podłoża: 55°C.
  • Optymalna temperatura otoczenia: 12-25°C.
  • Maksymalna wilgotność: 80%.
  • Temperatura podłoża musi być przynajmniej o 3°C wyższa od punktu rosy.
  • Nie stosować na zewnątrz gdy pada deszcz lub gdy istnieje ryzyko deszczu w przeciągu 3 godzin po malowaniu.

 

W razie pytań zapraszamy do kontaktu.

 

Barierka biała

 

Zobacz inne nasze filmy, w których omawiamy etapy zabezpieczania skorodowanych konstrukcji stalowych:

 

  • „Farba na rdzę – profesjonalne zabezpieczenie antykorozyjne”

  • „Malowanie skorodowanej stali w warunkach przemysłowych. Bez piaskowania.”

  •  

    Monoguard

    Farba antykorozyjna, szybkoschnąca Monoguard