Jak pomalować rurę wydechową?


Właściciele samochodów oraz motocykli od zawsze borykają się z problemem ochrony metalowych części swoich pojazdów. Jednak w przypadku rury wydechowej sprawa jest mniej skomplikowana. Element ten można z łatwością zdemontować i przemalować. Ponadto, obecnie istnieje wiele systemów, które skutecznie chronią powierzchnie metalowe rur wydechowych, a także są wytrzymałe na bardzo wysokie temperatury. W tym artykule omówimy w jaki sposób można przemalować i zabezpieczyć rurę wydechową.



Rura wydechowa jest częścią układu wydechowego silnika aut i motocykli. Podczas pracy pojazdu przechodzi ona cyklicznie z etapu ogrzewania do etapu chłodzenia. Odpowiedzialna jest za wydalanie szkodliwych gazów oraz cząstek benzyny, które osadzają się na niej doprowadzając do procesu korozji. Z powodu wysokich naprężeń cieplnych malowanie rury wydechowej powinno się odbywać, gdy pojazd nie pracuje.


Farba do rury wydechowej żaroodporna na 750°C


Systemy ochronne do stosowania na rury wydechowe powinny być przede wszystkim odporne na bardzo wysoką temperaturę spalin. W związku z tym proponujemy Farbę żaroodporną na 750oC. Jest to najwyższej jakości farba termoodporna opracowana na bazie modyfikowanych silikonem żywic alkidowych. Tworzy trwałą powłokę odporną na ciągłą temperaturę 650oC, ponadto gwarantuje odporność na 750oC w krótkim okresie czasu. Przeznaczona do aplikacji na powierzchnie, gdzie mamy do czynienia z bardzo wysoką temperaturą, takie jak: rury wydechowe, silniki, kominki, grzejniki, rury z parą, kotły, piece etc. W ofercie posiadamy dwa typy tego produktu: farba pod pędzel oraz farba w sprayu. Stosowanie farby w sprayu ułatwia jej aplikację w trudno dostępne miejsca. Występuje w dwóch kolorach: czarnym i srebrnym – w satynowym wykończeniu. Efektywna aplikacja powyższego systemu powinna składać się trzech poniższych etapów.


1. Przygotowanie powierzchni


Najpierw, o ile jest to możliwe, należy zdemontować rurę wydechową. Ułatwi to odpowiednie przygotowanie powierzchni oraz precyzyjne nakładanie systemu ochronnego. Jeżeli rura wydechowa nie zostanie odłączona istnieje duże ryzyko niedokładnej aplikacji farby, a także przypadkowego pomalowania innych części pojazdu. Gdy jednak aplikujemy system na niezdemontowaną rurę wydechowa, to należy starannie okryć wszystkie części pojazdu, które mogą zostać niepotrzebnie zabrudzone farbą. Aby przygotować powierzchnię rury wydechowej trzeba ją wyczyścić ze smaru, oleju, brudu oraz innych zanieczyszczeń za pomocą odpowiednich środków. Można skorzystać z różnych metod w celu usunięcia istniejącej już powłoki oraz rdzy. Najczęściej są to piaskowanie, szlifowanie oraz czyszczenie papierem ściernym lub szczotką drucianą. Tego typu obróbka zapewnia również lekkie zmatowienie powierzchni, które zwiększa przyczepność aplikowanej powłoki. Przed nałożeniem żaroodpornej farby rura wydechowa musi dokładnie wyschnąć.


2. Aplikacja powłoki


W tym celu zalecamy użycie wcześniej proponowanej Farby żaroodpornej na 750oC. Różnice w aplikacji związane są z wyborem rodzaju opakowania. W przypadku zastosowania farby pod pędzel/wałek ważny jest odpowiedni dobór narzędzi malarskich. Należy użyć pędzla lub wałka poliamidowego z krótkim włosiem, w celu uzyskania odpowiedniej grubości powłoki. Przed aplikacją trzeba dokładnie wymieszać farbę w pojemniku. Gdy malujemy uprzednio zdemontowaną rurę wydechową należy ją odpowiednio unieruchomić. Miejsce, w którym aplikujemy system najlepiej jest osłonić przed przypadkowym zabrudzeniem.


Farba żaroodporna pod pędzel


W przypadku zastosowania farby w sprayu uprzednio zdemontowaną rurę wydechową najlepiej zawiesić na cienkim, ale stabilnym drucie, aby dokładnie oraz równomiernie rozprowadzić na niej farbę. Po zdjęciu pokrywki należy energicznie potrząsać puszkę przez co najmniej 1 minutę od usłyszenia grzechotania kulek mieszających. Pojemnik należy trzymać w odległości około 30 cm od powierzchni. Wskazane jest wykonywanie ruchów poziomych utrzymując pojemnik równolegle do malowanego przedmiotu. W celu uniknięcia zacieków pojemnik przed naciśnięciem przyciska spryskiwacza powinien być w ruchu. Optymalne efekty są osiągane przy temperaturze pojemnika oraz podłoża powyżej 0oC. Należy unikać nakładania grubych warstw.


Farba żaroodporna w sprayu


3. Użytkowanie


Przed rozpoczęciem użytkowania, należy upewnić się, że podnoszenie temperatury będzie stopniowe – maksymalnie 50oC na godzinę. W domowych warunkach ciężko o stopniowe wygrzewanie w piecu ze względu na brak posiadania pieca o odpowiednich gabarytach. Aby stopniowo podnieść temperaturę można zastosować również ciepło pochodzące z silnika oraz spalin podczas pracy pojazdu. Najpierw należy uruchomić silnik na 10 minut. Wówczas trwa etap nagrzewania. Następnie wyłączamy silnik na 20 min do całkowitego ostygnięcia rury wydechowej. Kolejno znów następują po sobie etapy ogrzewania i chłodzenia trwające po 20 min. Następnie należy uruchomić silnik na 30 min, ale tym razem użytkując swój pojazd. Po tym czasie ponownie pozostawiamy rurę wydechową do ostygnięcia. Można zwiększyć liczbę cykli do 5 lub nawet więcej. Należy jednak pamiętać o stopniowym zwiększaniu czasu pracy silnika.


Uwagi końcowe


Aplikacja Farby żaroodpornej na 750oC to skuteczny sposób ochrony rury wydechowej przed działaniem bardzo wysokiej temperatury spalin. Nie trzeba wymieniać tego elementu na nowy, wystarczy odnowić stary.

W razie pytań zapraszamy do kontaktu.


Lakier żaroodporny w sprayu Hard Hat 750°C

Farba na wysokie temperatury Hard Hat 750ºC

7 odpowiedzi na “Jak pomalować rurę wydechową?”

  1. Bogdan pisze:

    Witam. Posiadam piec do pizzy,sprawny,stojący bezużytecznie w garażu. Proszę o instrukcję wygrzewania lakieru na motocyklowej rurze wydechowej,ponieważ myślę,iż będzie to prostszy i dokładniejszy sposób na prawidłowe utwardzenie lakieru. Dziękuję i pozdrawiam.

    • Mateusz pisze:

      Aby wygrzać pomalowaną rurę wydechową należy stopniowo zwiększać jej temperaturę, aż do uzyskania maksymalnej odporności temperaturowej farby. Zalecam uruchomianie silnika i pozostawianie do pewnego stopnia nagrzania rury. Następnie wyłączenie i pozostawienie do całkowitego wystudzenia. Czynność należy powtarzać stopniowo wydłużając czas pracy silnika. W razie pytań, proszę o kontakt.

  2. Stary szofer pisze:

    Rury się nie wiesza. Należy wbić w rurę kołek z miękkiego drewna, tak by wystawał około 30 cm. Kołek wkręcamy w imadło i malujemy. Trzymając za kołek można rurę dowolnie obracać .

  3. Stary szofer pisze:

    Pomaga najwyzej na 2 lata. Farba ta nie jest odporna na kamienie stukające od kół.

  4. Stary szofer pisze:

    Pomaga najwyzej na 2 lata. Farba rat nie jest odporna na kamienie szukające od kół.

  5. Andi pisze:

    artykul jest nieprecyzyjny ….wiec nieprzydatny …bo nie ma ani słowem czy gruntować

    • noxan pisze:

      W artykule przedstawiono wszystkie etapy malowania rury wydechowej tj. przygotowanie powierzchni oraz aplikację farby (bezpośrednio). Gruntowanie nie jest konieczne, farbę można aplikować bezpośrednio.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *