Malowanie stali bez piaskowania – usuwanie luźnej rdzy, korozji myjką ciśnieniową

Dach

Powierzchnie stalowe i metalowe (w szczególności. gdy są pokryte korozją), przed malowaniem wymagają właściwego przygotowania.
W tej poradzie dowiesz się jak pomalować stal bez konieczności piaskowania oraz jak skutecznie przygotować stalowe podłoże.

Przykładem będą materiały z pracy nad zabezpieczaniem antykorozyjnym metalowego dźwigu.

 

Dźwig po malowaniu

 

Zobacz film: „Malowanie metalu, stali bez piaskowania – usuwanie luźnej rdzy, korozji myjką ciśnieniową”

 

W pierwszym kroku podłoże należy przygotować do stopnia St 2 (według klasyfikacji stopni przygotowania podłoży stalowych – normy ISO 8501-1).

 

Podłoże St 2

 

W związku z tym na powierzchni nie może być oleju, smaru, pyłu, słabo przylegającej rdzy lub zendry, luźnych powłok malarskich i obcych zanieczyszczeń. Czyszczenie należy wykonać ręcznie i za pomocą elektronarzędzi.

 

Powierzchnia stalowa ze smarem

Powierzchnia z obcymi zanieczyszczeniami

 

Użycie narzędzi ręcznych

 

Czyszczenia można dokonać korzystając z narzędzi ręcznych służących do skrobania, szczotkowania lub szlifowania. Następnie powierzchnię należy odtłuścić za pomocą detergentu, na przykład płynu do mycia naczyń lub profesjonalnego środka do usuwania zanieczyszczeń Oil Remover i spłukać wodą.

 

Myjka ciśnieniowa – skuteczny sposób na czyste podłoże

 

Najefektywniejszą metodą jest zmycie podłoża za pomocą myjki ciśnieniowej z rotacyjną dyszą pod ciśnieniem min. 300 barów. Użycie tego sposobu umożliwia usunięcie luźnej rdzy oraz luźnych powłok malarskich. Pozostawia podłoże czyste, stabilne, gotowe do malowania.

 

Mycie myjką ciśnieniową elementu leżącego

Mycie myjką ciśnieniową elementu stojącego

 

Technika ta doskonale sprawdza się również w przypadku przygotowania metalowych dachów, elewacji a nawet przy czyszczeniu powierzchni drewnianych.

Pamiętajmy, że przed aplikacją farb podłoże musi dobrze wyschnąć. Tak przygotowane podłoże stalowe nadaje się do aplikacji farb antykorozyjnych.

 

Schnący element dźwigu

 

Uwaga! W przypadku aplikacji farb Elastometal, Metal Unicoat, Monoguard usuwanie rdzy, piaskowanie metalu, stali nie jest wymagane.

Dach

Zaprawkowanie skorodowanych miejsc

 

Zaraz po wyschnięciu konstrukcji przechodzimy do zaprawkownia skorodowanych miejsc za pomocą farby na rdzę Elastometal.

 

Malowanie farbą Elastometal

 

Produkt umożliwia trwałe zatrzymanie rozwoju korozji, także w przypadku aplikacji farby na rdzę. Tworzy grubą i elastyczną powłokę (200%). Aby zatrzymać rozwój korozji, powłoka ochronna musi być odpowiednio gruba. Dzięki temu zostanie ograniczony dostęp powietrza oraz wilgoci.

Bez piaskowania:
aplikacja bezpośrednio na oczyszczone zardzewiałe podłoża lub dobrze przylegające stare powłoki malarskie, co wydatnie wpływa na zmniejszenie kosztów i czasu przestoju.

Ikona bez łączeń

Doskonała przyczepność:
do różnych metali gwarantuje wysoką skuteczność oraz uniwersalność. Dzięki tak dobrej przyczepności, farba może być stosowana zarówno jako podkład, jak i nawierzchnia.

Doskonała ochrona przed korozją:
unikalna formuła, pozwala na uzyskanie długoletniego zabezpieczenia w agresywnej atmosferze przemysłowej (C5 High).

Długoletnia ochrona:
możliwość uzyskania długotrwałego (15-25 lat) zabezpieczenia. Dzięki bardzo wysokiej przyczepności i odporności na warunki zewnętrzne, farba nie łuszczy się i nie odspaja z upływem czasu.

Zaprawkowanie farbą Elastometal

 

Do zaprawkowania skorodowanej stali używamy kontrastowego koloru. Użycie farby Elastometal w różnych kolorach w przypadku pierwszej i drugiej warstwy pozwala zapewnić, iż farba jest nakładana w odpowiednio grubej powłoce. Aplikacji dokonujemy za pomocą pędzla. Pamiętajmy, iż pędzlem łatwiej jest nałożyć grube warstwy niż w przypadku malowania wałkiem.

 

Zaprawkowanie pędzlem

Dach

Malowanie

 

Po kilku godzinach zaprawki wyschły. Przechodzimy zatem do malowania całości za pomocą farby antykorozyjnej Monoguard. Malowania dokonujemy za pomocą ręcznego napędu hydrodynamicznego Graco. Napęd hydrodynamiczny umożliwia szybką aplikację grubych warstw farby oraz najlepszy efekt estetyczny.

 

Farba Monoguard 5 litrów

Napęd hydrodynamiczny Graco

 

Malowanie farbą Monoguard

 

Monoguard może być nakładana za pomocą wałka lub pędzla. Jednak w przypadku wałka należy zwrócić uwagę aby malować odpowiednio grubo, nie rozciągać farby (patrz uwagi techniczne).

 

Monoguard malowanie wałkiem

 

Aplikujemy pierwszą powłokę farby antykorozyjnej Monoguard przy wydajności 8m² z litra, czyli 120 mikrometrów mokrej warstwy. W ten sposób po wyschnięciu tworzymy 50 mikrometrów suchej powłoki. Jeśli nie mamy pewności czy nałożona przez nas warstwa posiada zalecaną grubość możemy ją zmierzyć za pomocą specjalnego przyrządu pomiarowego.

 

Mierzenie grubości powłoki farby

 

Po 2 godzinach aplikujemy drugą warstwę farby Monoguard, także przy wydajności 8m² z litra. Podczas malowania drugiej warstwy natryskiem także mierzymy grubość powłoki. Następnie pozwalamy całości wyschnąć. Zabezpieczenie gotowe.

 

Pomalowany dźwig

 

Uwagi techniczne

 

Do renowacji skorodowanej konstrukcji użyliśmy systemu dwóch farb: Elastometal + Monoguard.
Wybraliśmy ten system, gdyż umożliwia stworzenie w 1 dzień trwałej (okres 15 lat+), wysoce wytrzymałej powłoki antykorozyjnej (środowisko C 3, C 4, C 5). Produkty są szybkoschnące, łatwe i bezpieczne w użyciu (jednoskładnikowe, wodorozcieńczalne).

 

Farbę na rdzę Elastometal stosujemy na zaprawki, gdyż dzięki grubej, elastycznej powłoce, jest najlepszym wyborem w przypadku malowania mocno zardzewiałej stali (inne miejsca gdzie warto zastosować Elastometal jako podkład punktowy, to krawędzie, łączenia i śruby.). Produkt aplikowany w 2 warstwach może być używany jako ostateczna powłoka.

 

Aplikacja farby wałkiem z reguły wiąże się z dużo większą wydajnością niż zalecane 7 – 8 m² z litra (nawet 12 +m²). Dlatego celem stworzenia powłoki o odpowiedniej grubości zalecamy aplikację farby antykorozyjnej Monoguard natryskiem lub pędzlem, bądź też aplikację większej ilości warstw wałkiem np. dla środowiska C3: 3 warstwy przy 10 m²/l, zamiast 2 warstw przy 7 m²/l. Należy dokładnie przeliczyć, ile metrów chcemy zabezpieczyć. Pozwoli to na określenie ilości farby, jaką należy zużyć w celu uzyskania danej grubości powłoki. Należy zużyć całą farbę.
W razie pytań zapraszamy do kontaktu.

 

Zobacz filmy z aplikacji farby Elastometal:

 

„Farba na rdzę – profesjonalne zabezpieczenie antykorozyjne”

„Malowanie skorodowanej stali w warunkach przemysłowych. Bez piaskowania.”

 

Elastometal

Elastyczna farba antykorozyjna Elastometal

Monoguard

Farba do konstrukcji stalowych Monoguard

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *